Romantyzm to epoka literacka, w której akcentowano siłę uczuć, wyobraźni, a prezentowany w utworach świat nasycony był tajemniczością i niezwykłością. 7a postanowiła zatem w nieco odmienny niż dotąd sposób zapoznać się z lekturami z tej epoki.
Najpierw w nietypowy sposób utrwalaliśmy wiedzę o „Balladynie” J. Słowackiego. Postanowiliśmy sprawdzić, czy Balladyna, tytułowa bohaterka tragedii J. Słowackiego, to zbrodniarka, czy może kobieta ambitna. Balladyna stanęła przed sądem, a jej sprawa znalazła się na wokandzie. Przesłuchano wielu świadków, wysłuchaliśmy mowy oskarżyciela i obrońcy oraz samej Balladyny. Werdykt był jednak surowy. Nie ma zbrodni bez kary, nikt nie ma prawa krzywdzić innych, sprawiedliwości musi stać się zadość. Taka forma pracy nad lekturą bardzo siódmoklasistom przypadła do gustu.
Z kolei omawianie II cz. „Dziadów” rozpoczęliśmy od wspólnego czytania tej lektury. Przygotowaliśmy wcześniej w sali j. polskiego odpowiedni klimat i rekwizyty. Było nastrojowo, kreatywnie i najważniejsze, to był kontakt z żywym słowem, a wspólnie wypowiadane przez uczniów prawdy moralne z pewnością dłużej zapadną w pamięci.
Jak widać, lektury szkolne wcale nie są nudne! 🙂